Thursday, August 18, 2005

Acceptance vs Tersisih


Tiba-tiba, terlintas di fikiran, kenapa dulu-dulu, we really take acceptance and feel belonging to a group of people/community/click into account our of happiness? Why is it bothering our lifes too much? Takut tak diterima masyarakat..? Apa kepentingan acceptance di mata manusia? For instance, disebabkan kita nak 'in' dengan seseorang or a community, kita sampaikan sanggup berubah dan korbankan prinsip kita selama ni. Dari yang lemah-lembut bertukar kepada lincah, dari yang pemalu menjadi 'open-minded'. Bukankah sifat malu itu yang differs us from the western/kafir? They are free and open-minded untuk berbuat maksiat di depan public sedangkan muslim sepatutnya malu dan rasa bersalah kalau membuat dosa.

Jadi, dengan siapa sepatutnya kita rasa belong to?

We supposedly have the feel of belonging to Islam and Allah. Kenapa kena risau tidak diterima masyarakat kalau kita berada di jalan yang benar. Amik lah satu analogi ni. Anggaplah diri kita ini sebagai pekerja di sebuah syarikat dan Allah is the big boss. Who's gonna pay us the wages? Who's going to give us promotions? And who's going to render us awards or rewards? Sure lah the big boss kan. So, kita kerja lah rajin-rajin, buat apa yang boss suruh dan janganlah cari masalah nak buat apa yang dilarang, then, ambil hati dia. Kalau boss puas hati dengan kerja kita, sure kita dapat semua menda2 yang kita nak tu. Then, why to worry of not being accepted by other workers (yg buat kerja pon alar kadar je) anymore. Biarlah mereka nak sisihkan kita, as long as the boss has been satisfied with our performance, that's it. We'll sure been rewarded more and more nanti. :)

Jadi... kepada sesiapa yang rasa tersisih dan ditentang kerana berada di jalan yang benar (Islam), don't worry...


"Islam bermula dalam keadaan tersisih, dan akan kembali dalam keadaan tersisih sebagaimana mulanya. Justeru itu, syurga lah bagi orang yang tersisih."
[sahih muslim]



Biar kita tersisih di dunia, Insya Allah di akhirat kita akan menjadi orang yang diterima by the big boss which is Allah s.w.t.

No comments: