Tuesday, September 06, 2005

Jom Review Sejenak

"Dan tolong-menolonglah kamu dalam mengerjakan kebaikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pencerobohan. Dan bertakwalah (takutlah) kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksa-Nya"

[Al-Ma'idah: 2]


It is very clear stated in the Quran, Allah asked us to help each other and contribute in doing good deeds while prohibited us to do vice versa. For example; contoh yang paling simple: Kita tahu kan yang kita diharamkan daripada minum arak or anything memabukkan, tapi, bagaimana pulak if we work as a waiter for a restaurant and it serves beer? We still can't do that because we are not allowed to do anything associated with arak sebab jelas arak tu haram dan ayat di atas tu suruh kita jangan tolong-menolong berbuat dosa. It applies to any other context. Tak kisah la dalam apa jua bentuk dosa atau maksiat atau perkara mungkar pon, kita dilarang dari memberi apa jua bentuk sumbangan atau pertolongan tak kisah la dari segi bantuan apa-apa pon; fizikal, kewangan, support etc.

Kadang-kadang, manusia ini mudah lalai. Jadi, itu lah tujuan kita hidup bersama-sama, untuk ingat-mengingati antara satu sama lain. I'm not perfect, i make mistakes, this applies to myself too. Jom reflect diri sendiri hari ini, banyak tak pahala kita dapat atau dosa yang terlebih? Muhasabah la diri masing-masing.. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita dan jom la berusaha melakukan perkara yang disuruh dan tinggalkan perkara yang dilarang... Amar ma'ruf, nahi mungkar..

No comments: