Saturday, October 15, 2005

Bisikan Malam


It's been a while since I last blogged. At this point of time, tinggalku seorang saja yang masih berjaga bersama Kak Izan yang tekun membuat kerjanya. Yang lain sume sudah syahid. ;) Malam ini terasa sangat lain. Ku rasa sungguh tenang dan gembira. Tidak dinafikan, today was a bit tiring for most of us including me. Walaupun letih (skit jer =p ) babysitting harini, tapi bila ku pulang sahaja ke rumah, disambut oleh senyuman dan tawa sahabat-sahabat, terus hati menjadi riang. Unit 17 makin meriah dengan kehadiran beberapa tetamu malam ni. Alhamdulillah, nikmat ukhuwah yang sangat manis dirasakan sehingga ku akan rasa seperti kekosongan atau kehilangan jika tidak ada orang datang berkunjung, jika tidak kedengaran suara-suara mereka. Datang lagi tau :) Tiba-tiba ku tidak sabar untuk menunggu pagi esok untuk bersahur beramai-ramai. Moga Allah panjangkan umur kami...

Sambil lagu Bisikan Malam (introduced by Fazz) dipasang/diulang beberapa kali, ku ambil sedikit masa ini untuk bermuhasabah diri. Apakah amalan-amalan baik yang ku lakukan pada hari ini? Apakah banyak pahala atau dosa yang ku perolehi? Apakah aku telah menjalankan tugasku sebagai muslim untuk menyampaikan kebenaran atau mencegah kemungkaran sepanjang harini? Apakah aku ada melakukan amal2 sunat selain berpuasa yg diwajibkan? Adakah aku telah berdoa untuk seluruh kesejahteraan umat Islam di seluruh dunia ni? Ku takut sekiranya esok adalah hari Qiamat, adakah sempat untuk ku bertaubat? Peringatan untuk diri sendiri dan semua agar tidak teragak-agak untuk lakukan kebaikan, do it straight away, don't delay anymore. Kadang-kadang, kita rasakan umur ini masih muda, masih mahukan keseronokan, still wanna enjoy so-called life tanpa kita sedari yang hidup kita hanya sementara. Kita tak nak menyesal di kemudian hari nanti, kita tak nak bila kat akhirat nanti, baru mintak kat Allah dan merayu-rayu nak balik semula ke dunia dan beribadat kepadaNya. Jadi, appreciate la masa yang sedikit ini untuk kita sama-sama buat kebaikan. Ada satu potongan hadith Nabi ni berbunyi:

"At evening do not expect [to live till] morning, and at morning do not expect [to live till] evening. Take from your health for your illness and from your life for your death."


Semoga Allah berkati apa yang telah kami lakukan sepanjang hari ini dan juga sepanjang hidup kami..

Bila ku didatangi malam
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan
Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta

Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasih Mu
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu

Tuhanku...
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu

Tuhanku...
Usah Kau biarkan diri ku
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu
Hidup matiku hanyalah untuk Mu

Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran
Suburkan jiwa ku dengan keimanan
Hanya pada Mu Oh Tuhan
Ku sandarkan harapan

[Bisikan Malam: UNIC]

No comments: