Monday, October 10, 2005

Salam Ramadhan



When I was in lecture just now, I was shocked when the lecturer told us that next week will be our last lecture. Uish, btul ke? Sangat tak percaya yang tinggal few days je lagi approaching final exam. Cepatnya masa meninggalkan kita. Terasa baru saja enrol 2nd semester, tup tup sekarang dah bulan 10. And it's now the month of Ramadhan, the sacred month. The month where amalan kita akan diterima sebaiknya oleh Allah jika kita lakukan dengan ikhlas. The month where we can rebut sebanyak pahala yang kita nak, the month where we can try to achieve the highest takwa, the month where we can strenghten the bond between us, the Muslims especially during iftar and tarawikh prayers. Dalam masa kesibukan mengejar keredhaan Allah dengan menambahkan amal di bulan ini, kita juga disibukkan dengan tanggungjawab as final year students where we have to strive very hard, try to achieve the best result and to graduate successfully. So, we as Muslim and Mukmin, pandai-pandai lah kita bahagikan masa antara kerja akhirat dan kerja dunia, kan ;) Kita tak nak baik sorang-sorang, kita tak nak masuk syurga sorang-sorang, so kita pun kena lah mengajak orang lain baik bersama-sama kita so that boleh masuk syurga bersama-sama.

Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu [Muhammad: 7]


Selamat memanfaatkan bulan Ramadhan ya



Sekarang ini juga, musim AGM or pertukaran committee lama dengan yang baru tengah hangat diadakan. Undeniably, most people intend to have roles or positions in any organisation or club. It's a good opportunity to enhance CV/resume and to gain experience. Tapi, kadang-kadang kita lupa bahawa dengan adanya jawatan, ada lah tanggungjawab. Bila ada tanggungjawab, kita wajib lah melaksanakannya. Memegang sesuatu jawatan ini bukan la senang. Banyak tanggungjawab yang dipikul - kita kena niat kerana Allah, kita kena pastikan segalanya dilakukan berdasarkan syariah Islam, kita kena bersikap adil terhadap semua, kita kena jujur dan ikhlas dalam melakukan kerja. Tak senang kan nak lakukan semua tu. Sebab nanti di akhirat, tentulah kita akan disoal sama ada kita buat berdasarkan hukum Allah atau tak. Sebab itu la ada orang yang bila diberi jawatan, dia tolak kerana fikirkan ketidakmampuan melakukan tanggungjawab dengan sempurna.

Last week PQSA had its annual AGM as well as UMNO CLUB OF QLD. I mentioned these two clubs since both, I was involved with. Congratulations to all new committee members! Wishing you all the best in your position. Dengan ini juga, berakhirlah tugas ku sebagai bendahari kelab dan ku harap agar tanggungjawabku terhadap Allah dan manusia telah dilaksanakan dengan sempurna.

"Oh Allah, please forgive me for whatever things I've done wrong. Aku seorang yg sangat lemah... "

Wallahua'lam..

No comments: