Tuesday, October 04, 2005

Terfikir Sejenak


Salam semua,

Uni sudah bermula. Ini maksudnya tinggal lebih kurang sebulan saja lagi ku akan menghadapi my last final exam in uni. Ini juga bermakna, tinggal dua bulan saja lagi ku akan pulang ke tempat asalku. Adakah aku telah bersedia untuk menghadapi realiti hidup yang lebih mencabar? Adakah ku telah merpersiapkan diriku untuk pulang bekerja di tapak sebenar? Insya Allah, ku akan gunakan peluang dan masa di sini, untuk mencedok sebanyak mana ilmu dan pengalaman untuk ku bawa pulang. Ku akan mantapkan diri ku sendiri agar lebih mudah untuk ku teruskan perjuangan.

Tiba-tiba, ku terfikir sejenak akan apa yang berlaku dalam hidupku akhir-akhir ini. Disebabkan perubahan, ada yang menentang, yang dekat semakin jauh, yang jauh lagi lah jauh. Tetapi, apa yang lebih penting adalah neraca Allah, neraca akhirat. Semoga Allah memberiku petunjuk dan hidayah, semoga apa yang ku lakukan adalah betul di sisiNya dan diredhaiNya.

Apa-apa pun, kita sebagai manusia ni, hanya mampu merancang. Lepas adanya perancangan, kita usaha sehabis baik dan kemudian, kita tawakal, iaitu serah segalanya kepada Allah. Hanya Allah yang mengetahui, natijahnya (hasil) bukan di tangan manusia. Kita tidak ada kuasa untuk menentukan hasilnya, jadi kita serahkan segala keputusan kepadaNya. Yang penting sekarang, USAHA! Jangan mudah putus asa, jangan mudah mengalah, jangan mudah patah semangat, jangan mudah malas!

No comments: